Identiteitskaart

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en het is een reisdocument. U kunt er mee reizen naar de meeste landen in Europa. Het aanvragen en ophalen doet u zelf.

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind? Neem dan uw kind mee bij de aanvraag en bij het ophalen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Het aanvragen en ophalen kan alleen op afspraak. De identiteitskaart ligt na vijf werkdagen op afspraak voor u klaar. 

Extra functie

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen vijf werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Meenemen

Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • Alle reisdocument(en) die in uw bezit zijn: paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig. Is uw reisdocument verlopen, maar heeft u wel een geldig rijbewijs? Dan neemt u het rijbewijs ook mee voor extra identificatie.
  • Een goed gelijkende en onbeschadigde pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen. Let op: de foto moet voldoende contrast hebben. 
  • Een kind moet zelf ook aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van de identiteitskaart. 
  • Kinderen onder de 12 jaar: toestemming van beide ouders (of van degenen die het gezag over het kind hebben) en (een kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders/degenen die het gezag hebben. Toestemming kan gegeven worden met DigiD of schriftelijk. Voor schriftelijke toestemming kunt u het toestemmingsformulier downloaden onderaan deze pagina en invullen.
  • Is er maar één ouder die het gezag heeft, dan geeft deze ouder schriftelijke toestemming ter plekke en toont een geldig identiteitsbewijs.

Maak online een afspraak 

Kosten

  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 75,80 (geldigheid 10 jaar)
  • Identiteitskaart t/m 17 jaar € 40,92 (geldigheid 5 jaar)
  • Extra kosten bij spoedaanvraag € 57,09

Ophalen van uw document

Uw nieuwe identiteitskaart ligt na vijf werkdagen op afspraak voor u klaar. Voor het ophalen van uw nieuwe reisdocument is er al een afspraak voor u gemaakt. Bekijk de openingstijden

Let op: u moet uw identiteitskaart binnen drie maanden na aanvraag persoonlijk hebben opgehaald anders zijn wij verplicht het document te vernietigen. Uw oude document(en) moet u inleveren, tenzij deze al bij de aanvraag ingenomen is. 

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de kaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u uw identiteitskaart in principe de volgende werkdag vanaf 10.00 uur op afspraak afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u meer dan voor een gewone aanvraag. Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem telefonisch contact op met de gemeente. Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? U hoeft geen aangifte bij de politie te doen, maar u kunt dit direct online melden bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

Online melden vermissing reisdocument

De melding wordt gelijk verwerkt. Nadat wij uw melding hebben verwerkt, is het document ongeldig en kan niet meer worden gebruikt. Vindt u uw identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.

Bent u in het buitenland uw identiteitskaart kwijtgeraakt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Vraag daarna meteen een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan (noodpaspoort of laissez-passer). Hiermee kunt u terug naar Nederland reizen. Deze aanvraag doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Bij terugkomst in Nederland moet u (meestal) ook aangifte doen bij de Nederlandse politie. Lees meer informatie hierover op de website van de rijksoverheid. 

Nooddocument

Vertrekt u vandaag al? U heeft dan een nooddocument nodig, dit wordt afgegeven door de Marechaussee. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Koninklijke Marechaussee(externe link).

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee. Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis:

  • Een toestemmingsformulier, dit is te vinden op www.rijksoverheid.nl
  • Kopie paspoort van de toestemminggevende ouder.
  • Recent internationaal uittreksel BRP van het kind, mét oudergegevens.

Huisbezoek

Ben u lichamelijk niet in staat om zelf naar de gemeente te komen en heeft u geen vervoersvoorziening via de Wmo? Dan kan een huisbezoek geregeld worden. U kunt hiervoor bellen naar 14 0172.

Heeft u gevonden wat u zocht?