Doe mee aan verlengde proef kabelgoottegels elektrisch laden

Het aantal elektrische voertuigen in onze gemeente neemt toe. Als gemeente juichen wij deze ontwikkeling toe. Het faciliteren van elektrisch rijden past hierbij. Wij verlengen daarom de pilot met de Verlengde Private Huisaansluiting (VPA) als alternatieve laadoplossing.  

Een VPA is een laadpaal die is aangesloten op de meterkast van de rijder. De paal staat op eigen terrein van de rijder. Het elektrische voertuig staat in de openbare ruimte geparkeerd. De laadpaal laadt het voertuig op.  

Om gevaarlijke situaties te voorkomen, zijn we een proef gestart met kabelgoottegels. Dit is een tegel met een uitsparing en rubber afdekstrip waarin de kabel makkelijk is weg te leggen. Door het plaatsen van deze tegels komt de laadkabel verzonken in het trottoir te liggen. Dit voorkomt (struikel)gevaar.

Bij een VPA reserveren wij géén parkeerplaats voor het elektrische voertuig. Als de plek vrij is, kan de rijder hier laden. Is de plek bezet, dan is de rijder op een ander moment aan de beurt

Ik wil meedoen aan de proef

De proef biedt maximaal vijftien deelnemers tijdens een periode van een jaar de kans ervaring op te doen met de VPA en de kabelgoottegel. We hanteren een aantal voorwaarden. Deze vindt u via je onder de blauwe button. 

Via het aanmeldformulier kunt u zich aanmelden voor de proef. Klik op de blauwe knop, er opent een scherm. Vul hier uw gegevens in. In het formulier leest u ook dat wij u vragen om enkele documenten naar ons te mailen. 

Aanmeldformulier

Voorwaarden

  • De aanvrager wekt zelf stroom op en gebruikt deze stroom om het elektrische voertuig op te laden.
  • De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij of zij in het bezit is van een elektrisch voertuig.
  • De parkeerplaats tegenover de voor- of achterdeur grenst gelijk aan de stoep. Dus niet aan en gras- of groenstrook, weg of fietspad.
  • Het oplaadpunt kan veilig op eigen terrein staan.
  • De oplaadkabel is in goede staat. Daar is de aanvrager zelf voor verantwoordelijk.
  • De parkeerplaats, waar de auto oplaadt, blijft onderdeel van de openbare ruimte. De aanvrager krijgt met de toestemming voor de VPA geen exclusief recht op het gebruik van deze parkeerplaats. Dit betekent dat iedereen hier kan parkeren.
  • Na het laden dient de oplaadkabel opgeborgen te worden op eigen terrein.
  • Voor deelname aan de proef worden kosten voor de aanleg van de kabelgoot in rekening gebracht bij de aanvrager:
    • Kosten voor de aanleg: € 150,-
    • Kosten per tegel: € 50,-

Rekenvoorbeeld met een voetpad van 5 en een halve tegel breed:

5 hele tegels5 x €50 = € 250
1 halve tegel1 x €25 = € 25
Aanlegkosten  € 150
Totaal   € 425
  • Als de aanvrager op eigen terrein kan laden, komt hij/zij niet in aanmerking voor een kabelgoottegel.
  • De gemeente is verantwoordelijk voor het plaatsen en onderhouden van de tegels. De aanvrager mag dit niet zelf doen. 
  • Aan de proef kunnen maximaal 15 deelnemers deelnemen op basis van wie het eerst komt. Vol=Vol.