Op pad met Toezicht en Handhaving
Handhaver ben je voor de inwoners. Onze handhavers zijn er voor de inwoners. Zij zetten zich iedere dag in voor de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente.
In deze column vertelt Nicole Schoof over haar werk als handhaver. Nicole is 27 jaar en woont samen met haar vriend. Tijdens haar opleiding aan het Defensiecollege in Nieuwegein mocht zij stagelopen bij een gemeente. Dat beviel zo goed dat zij afzag van de politieacademie en als handhaver aan de slag ging. Nicole werkt sinds 2020 bij ons. Zij werkte eerder bij de gemeenten Utrecht en Amersfoort, maar voelt zich toch meer thuis in een kleine gemeente. In deze editie neemt Nicole ons mee tijdens een werkdag.
Start van de werkdag
Nicole: “Vanmorgen begonnen met teamoverleg. Als team Toezicht en Handhaving hebben we alle lopende zaken besproken. Ook hebben we de eerste voorbereidende gesprekken gehad over vuurwerk en spraken we over oud & nieuw in het algemeen.”
“Na het overleg ging ik aan mijn administratie, zodat ik weet waarover meldingen zijn binnengekomen en waar ik dus extra op moet letten als ik naar buiten ga. Vervolgens ging ik samen met een collega op pad om de meldingen te controleren.”

“Aan het einde van de ochtend voerden wij controles uit bij oplaadplaatsen in diverse kernen. Wanneer een auto-eigenaar in de fout gaat, treden wij hiertegen op. Gelukkig was het vandaag overal in orde. We hebben de gecontroleerde locaties vastgelegd in ons handhavingssysteem. Op deze manier krijgen we een goed beeld op welke momenten wij overtreders aantreffen, zodat we beter kunnen optreden.”

“Begin van de middag reden wij meldingen van inwoners na, zoals van verkeerd geparkeerde voertuigen in een parkeerverbod, op de stoep en parkeren in een bocht. Een groot deel van de meldingen betreft momenteel aanhangers die langer staan dan toegestaan. Hiervoor voerden wij vandaag een aantal hercontroles uit en we hebben een aantal nieuwe aanhangers gestickerd. Zo’n sticker kan een verzoek zijn om contact op te nemen of bijvoorbeeld het verzoek om een wrak te verwijderen. Ook spraken we eigenaren om ze te informeren dat de aanhanger verwijderd moet worden van de openbare weg.

Eind van de middag stonden wij langere tijd op het Reghthuysplein om eigenaren van voertuigen erop te attenderen dat hun voertuigen buiten de vakken stonden geparkeerd. Op het Reghthuysplein zijn namelijk verschillende parkeervakken verwijderd – de markeerstenen zijn hier weggehaald – vanwege de nieuwe inrichting van het centrum.

“Tijdens onze surveillanceronde spraken we iemand die bij het uitlaten de hond niet aangelijnd had. Verder keken we of er afval geplaatst was naast ondergrondse containers. Het komt namelijk met regelmaat voor dat personen hun afval achterlaten naast deze containers. Hiervoor hebben wij deze week iemand bekeurd. Over het plaatsen van afval naast containers ontvangen wij veel klachten, omdat het vaak stinkt, ongedierte aantrekt en omdat de inhoud van een vuilniszak vaak door een wijk gaat zwerven.”
Administratie
“Aan het einde van mijn dienst heb ik op kantoor mijn administratie bijgewerkt, zodat mijn collega’s weten wat ik heb opgepakt en/of wat de volgende dag gecontroleerd moet worden. Waar nodig had ik contact met inwoners voor het afmelden van meldingen en bij vragen.”