Ophogen dijk in Zevenhoven 

Dit is een oud bericht.

Om ervoor te zorgen dat u ook in de toekomst droge voeten houdt hogen we samen met het hoogheemraadschap Rijnland de dijk aan de Dorpsstraat, Noordeinde en Liemeer in Zevenhoven en Noordeinde op. De dijk is door bodemdaling de afgelopen jaren gezakt en wordt over de hele lengte opgehoogd en verstevigd. Naast de dijk is ook de weg die over de dijk loopt aan vervanging toe. Door het één met het ander te combineren, is er minder overlast voor omwonenden en besparen we kosten.  

Het ontwerp 

Tijdens de inloopavond 21 april, toonden we het voorlopig ontwerp en konden inwoners op het ontwerp reageren. Deze input nemen we daar waar mogelijk mee bij het maken van het definitieve ontwerp dat na de zomer klaar is.  

Van 50 naar 30 

Op de bestaande weg mag nu binnen de bebouwde kom van Noordeinde en Zevenhoven nog 50 kilometer per uur worden gereden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren is dit in het nieuwe ontwerp aangepast naar 30 kilometer per uur. De weg richten we ook zo in zodat de inrichting past bij de snelheid. Iedere 70 tot 120 meter komt een schijndrempel op de kruising. Wij hebben bewust voor schijndrempels gekozen om eventueel trillings-overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Deze drempels wekken wel de suggestie van een drempel, maar hebben een minimaal hoogteverschil met de bestaande weg. De bestaande versmallingen in het 30 km gebied blijven behouden. Verder vervangen we het asfalt door klinkers. Dit zorgt ervoor dat de weg de uitstraling krijgt van een 30 kilometer gebied. Verkeersdeelnemers passen dan bewust of onbewust hun snelheid aan.  

Trillingen 

Een dijk is eigenlijk constant in beweging en verzakkingen van de ondergrond, denk aan kuilen, maar ook aan ongelijk wegdek, kunnen ongeacht de verharding voor trillingen zorgen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen is er een technisch ontwerp gemaakt voor de fundering. Dit zorgt ervoor dat de wegdekking beter blijft liggen en er minder kuilen en hoogteverschillen ontstaan. Wat automatisch ook zorgt voor minder trillingen.