Senioren & Veiligheid
Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen van hun privégegevens of bezittingen te beroven. Of een bankmedewerker die even bij u langskomt, omdat u niet naar de bank kunt komen. Tijdens de coronacrisis zagen we oplichters die zich voordeden als verpleger en iemand zogenaamd kwamen prikken. Iedereen kan slachtoffer worden van dergelijke trucs, ook ouderen. Daarom wijden we in deze editie van Nieuwkoop Nieuws een pagina over de veiligheid van senioren.
Arie van Wijk (veiligheidsadviseur KBO-PCOB) vanuit het Platform Gehandicapten en Senioren in Nieuwkoop (PGSN) en wijkagent Marjolein Bieringa delen hun ervaringen, kennis en tips.
Sinds februari bezoekt Arie samen met enkele ambtenaren, een wijkagent en burgemeester Robbert-Jan van Duijn verschillende seniorenbonden om voorlichting te geven over alles dat met veiligheid te maken heeft. Ouderen waarderen deze bijeenkomsten erg. Vooral dat zij meteen vragen kunnen stellen en er een gesprek mogelijk is vinden ze erg fijn.
Tips van Arie over internetfraude
De vorm van oplichting waarbij men in feite ‘hengelt’ om gegevens los te krijgen bij een persoon noemen we ‘Phishing’. U krijgt een mail of een sms/Whatsapp met de vraag om te klikken op een link of ergens in te loggen. U wordt niet bij uw naam genoemd en het is altijd urgent. Maar let op: deze link komt uit bij een valse website van een bank. Dan proberen de criminelen uw bankgegevens van u te ontvangen. Zo proberen ze toegang te krijgen tot uw bank- of persoonlijke gegevens. Op deze manier wordt soms veel geld afhandig gemaakt.
Let op: Klik nooit op een link van een onbekend persoon of iemand die zich voordoet als een bekende. Controleer het e-mailadres.
‘Spoofing’ betekent eigenlijk ‘nabootsen’. Iemand bootst een ander na door een andere identiteit aan te nemen. De oplichter doet zich voor als bijvoorbeeld iemand van een bank. U krijgt een mail/sms/Whatsapp waarin hij/zij vraagt om een geldbedrag over te maken naar een kluisrekening vanwege bijvoorbeeld een fraudeprobleem. Het telefoonnummer is gemanipuleerd zodat het echt van een bank lijkt. Soms wordt er gevraagd om inloggegevens zodat ze ‘zogenaamd’ het fraudeprobleem kunnen oplossen voor u. Daarna wordt er ook aangeboden om de betaalpas op te komen ophalen.
Let op: Ga hier nooit op in omdat banken dit nooit zullen doen op deze manier. Dus verbreek de verbinding of verwijder het bericht als u het niet vertrouwt. U kunt altijd uw eigen bank via hun officiële nummer bereiken om te vragen of ze hiervan op de hoogte zijn.
Tips van wijkagent Marjolein voorkomen van woninginbraak
“Vanuit de wijkagenten zijn wij aanwezig geweest bij de bijeenkomst over veiligheid. Wij hebben hier onder andere voorlichting en advies gegeven. Dat was erg leuk om te doen. Helaas zien wij wel een stijging van het aantal aangiftes wat te maken heeft met internetfraude. Dat gaat dan vooral over Spoofing en Phishing. Neem de tips van Arie ter harte, zo voorkomt u veel ellende.
In gemeente Nieuwkoop valt het nog mee met het aantal woninginbraken, maar ze zijn er helaas wel. Hier een aantal tips om een woninginbraak te voorkomen:
- Bel altijd 112 bij een verdachte situatie. Liever een keer te veel dan te weinig.
- Laat een lampje aan bij afwezigheid door bijvoorbeeld een automatische lichtschakelaar.
- Sluit ramen en deuren goed af, ook als u maar even weg bent. Draai de deur op slot.
- Zorg voor verlichting in de tuin en sluit de poortdeur af.
- Haal kostbaarheden uit het zicht.
- Zorg dat er geen ladders, containers of andere hulpmiddelen bij uw woning staan die het makkelijk maken om naar binnen te klimmen.
- Verstop geen huissleutels onder een deurmat of bloempot.
- Hang geen adreslabel aan uw sleutelbos.
Heeft u met de buurt een WhatsAppgroep? Gebruik deze dan om een verdachte situatie aan elkaar door te geven zodat iedereen alert is en meld het ook bij de politie. Vertel buren wanneer u op vakantie gaat en laat iemand anders hun tweede voertuig op het erf parkeren zodat het lijkt of er iemand thuis is.