Vestiging vanuit het buitenland
Als u in een half jaar minimaal vier maanden in Nederland verblijft en in onze gemeente gaat wonen, is inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) nodig. Dit meldt u persoonlijk bij ons. Maak hiervoor een afspraak. De afspraak is binnen vijf dagen na aankomst. Ook uw gezinsleden zijn bij de afspraak aanwezig.
Benodigde documenten voor uw afspraak
Identiteitsbewijs
- Komt u uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland? Neem een geldig paspoort of een geldige identiteitsbewijs mee.
- Komt u uit een ander land? Neem ook uw geldige verblijfsvergunning mee.
Geboorteakte
Neem de originele geboorteakte mee. Deze is in het Nederlands, Engels, Frans of Duits.
- Is de akte in een andere taal? Laat deze dan vertalen door een officiële vertaler.
- Soms heeft u legalisatie of een apostille nodig. Wilt u weten wat een apostille is? Kijk dan bij het kopje ‘Apostille’.
Bewijs van woonadres in Nieuwkoop
Toon aan waar u woont. Dat kan op drie manieren:
- Huurwoning: neem een kopie mee van het huurcontract. Het contract is al ingegaan.
- Koopwoning: Neem een kopie mee van het koopcontract of de leveringsakte.
- Inwoning bij iemand anders: Neem een originele toestemmingsverklaring mee, dus geen kopie. En een kopie van een geldige ID van de hoofdbewoner.
Alleen meenemen als dit voor u geldt
Verblijfsvergunning
- Geen EU-nationaliteit? Neem dan uw verblijfsvergunning mee.
BSN (Burgerservicenummer)
- Alleen meenemen als u het al heeft.
Huwelijks- of partnerschapsakte
- Getrouwd of een partnerschap? Neem de akte mee. Bij een anderstalige akte is vertaling of legalisatie nodig.
Echtscheidingsakte
- Bent u gescheiden? Neem de akte mee. Bij een anderstalige akte is vertaling of legalisatie nodig.
Adoptieakte
- Bent u geadopteerd? Neem de adoptiepapieren mee.
Familieboek (Daftar of Livret d’État Civil)
- Heeft u een familieboek? Neem het mee.
Bewijs van uitschrijving
- Alleen als u uit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba komt? Neem dit mee.
Legalisatie of apostille
Sommige buitenlandse documenten zijn alleen geldig met legalisatie of een apostille. Een apostille is een stempel die bewijst dat een document echt is.
U leest op www.nederlandwereldwijd.nl/legaliseren/buitenlandse-documenten of uw document geldig is met legalisatie of een apostille.
Daar ziet u per land:
- of u legalisatie nodig heeft;
- of een apostille genoeg is;
- welke stappen u kunt volgen.
Kosten
Het melden van uw vestiging uit het buitenland kost u niets.
Inschrijven bij kortdurend verblijf in Nederland
Ook als u korter dan vier maanden in Nederland verblijft, kunt u zich inschrijven bij een gemeente. U krijgt een Burgerservicenummer (BSN) die u kunt gebruiken om te werken of studeren. Of voor ander contact met een Nederlandse overheid. U komt in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Voor deze regio kunt u terecht bij gemeente Leiden, op de website van de gemeente Leiden vindt u meer informatie.