Vroeg Eropaf: hulp bij geldproblemen

Dit is een oud bericht.

Sinds januari van dit jaar is Vroeg Eropaf actief in onze gemeente. Het doel van Vroeg Eropaf is om geldproblemen bij inwoners te voorkomen en hen te ondersteunen als de problemen er al zijn. Vroeg Eropaf werkt in opdracht van de gemeente, maar deelt geen privacygevoelige informatie met de gemeente of andere (overheids-)instanties.

Zoveel mogelijk mensen helpen

Jordy van Soest, projectleider van Vroeg Eropaf Nieuwkoop, vertelt: “Elke maand krijgen we van alle energieleveranciers, zorgverzekeraars, het waterbedrijf en/of de woningcorporaties een overzicht van welke mensen een betaalachterstand hebben. Die mensen willen we graag helpen en we kiezen op welke manier we deze mensen benaderen. We kunnen bijvoorbeeld een brief of e-mail sturen, we bellen iemand of we gaan op huisbezoek. Zo hopen we zoveel mogelijk mensen te bereiken. We weten dat er ook veel mensen zijn die zich schamen voor de geldproblemen en daarom niet reageren op onze contactpoging. Dat is zo jammer, omdat we vaak wel iets voor deze mensen kunnen betekenen. Hoe langer iemand wacht met het zoeken van hulp, hoe groter de geldproblemen worden en hoe moeilijker het is om een oplossing te vinden.

Voorbeeld uit de praktijk

Evelien Leider werkt nu ruim een half jaar bij Vroeg Eropaf Nieuwkoop en vertelt over haar ervaringen. ‘’Ik ging op huisbezoek bij een ouder echtpaar. Mevrouw deed open en vroeg mij om naar binnen te komen. Meneer lag op de bank met migraine. We gingen in gesprek over de betaalachterstand bij de zorgverzekeraar. De dochter van meneer en mevrouw kwam naar beneden. Ze vertelde dat zij mantelzorger is voor haar ouders en dat ze de rekening over het hoofd had gezien. Ik hoorde dat de dochter overbelast was met de zorgen voor haar eigen gezin en werk en dat ze eigenlijk wel behoefte had aan een pauze of in ieder geval wat verlichting in haar taak. Zodoende heb ik de dochter het advies gegeven om eens te kijken of het aanvragen van mentorschap passend zou zijn. Daarnaast had ze ook wel oren naar een bewindvoerder en hebben we een aanvraag ingediend bij de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor huishoudelijke ondersteuning. Op deze manier kan de dochter wat meer gewoon dochter zijn en leuke dingen met haar ouders doen. De rekening van de zorgverzekeraar is inmiddels betaald!’’

Helpdesk Geldzaken

Maakt u zich zorgen over uw financiën en wilt u betaalachterstanden voorkomen? Dan kan de Helpdesk Geldzaken misschien iets voor u betekenen. Zij denken graag kosteloos mee over uw persoonlijke financiële situatie. U kunt de helpdesk bellen via telefoonnummer 14 0172 en kies voor Alphen aan den Rijn.